Ambillah Waktu Untuk Bercinta

Kasih sayang bukan hanya sekadar ucapan, bukan sekadar memiliki tetapi ia adalah sesuatu yang memberi kita nilai untuk terus hiduo, beri kita kekuatan dan makna sebuah perhubungan.
Tatkala pedih dalam kesakitan, rasa cinta mampu menguranginya. Tatkala kelaparan rasa cinta masih mampu berikan kekuatan. Tatkala rsah digelut masalah, rasa cinta membolehkan nafas ditarik lega.
Itulah kekuatan cinta. Ia satu perasaan yang mampu berkampung lama lagi dalam, atau sekadar singgah dan kemudia pergi. Semakin lama akan semakin dalam dan akan semakin menebalkan perisai ayng memberi perlindungan. Jika i singgah sebetar kadang2 tergamit juga hati tatkala sunyi.
Cinta adalaha mekanisme untuk berasa kuat tatkala lemah, kenyang tatkala lapar, segar tatkala mengantuk, berani tatkala takut dan lain2 seumpamanya. maka itu, cinta tidak bole dipandang lekeh sebab kekuatannya mendorong Nabi Adam a.s dan Siti Hawa mengembara ratusan tahun untuk kembali bertaut.
Kasih sayang kenderaannya cinta. Cinta terpupuk hebat oleh kasih sayang yang asalnya bibit2 kecil. Tatkala seorang telah cinta kepada tuhannya, die sanggup memperhambakan dirinya tanpa rasa takut dan penat. Biar apa pun ancaman yang dieberi, Tuhan masih dilihat utama. Cinta sebegini adalah yang paling agung.
Seseorang yang dibekali rasa cinta mampu berjalan lebih jauh tetapi seseorang yang sedang digelut cinta juga boleh menjadi teramat lemah.
Kasih sayang adalah makanan roh. Memang manusia masih boleh hidup tanpa kasih sayang tetapi hidupnya hambar. Sudah tentu tiada bererti sebarang tubuh tanpa roh, tidak akan bererti seorang manusia tanpa perasaan sayang.
Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.

Advertisements
Published in: on July 26, 2009 at 11:53 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://thisisbreffa.wordpress.com/2009/07/26/ambillah-waktu-untuk-bercinta/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: